يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
شرط تعیین مزد منطقه‌ای، مزد حداقلی است
شرط تعیین مزد منطقه‌ای، مزد حداقلی است

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری نشست شورای عالی کار با محوریت بررسی گزارش مزد منطقه‌ای خبر داد و گفت: در صورت تصویب تعیین مزد منطقه‌ای برای صنایع مختلف، مزد حداقلی کماکان به قوت خود باقی است و مزد منطقه‌ای فراتر از مزد ملی و حداقلی خواهد بود.

 

علیرضا میرغفاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نشست روز دوشنبه شورای عالی کار گفت: دستور کار جلسه فردا بحث آیین‌نامه مراجع تشخیص و حل اختلاف و گزارش مزد منطقه‌ای است. قرار است گزارشی درباره تعیین مزد منطقه‌ای ارائه و تعیین تکلیف شود و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه انجام گیرد.

وی ادامه داد: کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره مزد منطقه‌ای جلسات متعددی را برگزار کرد که در آخرین نشست، تمام اعضا روی تعیین مزد حداقلی و ملی توافق کردند. اما مقرر شد چنانچه برای سال آینده مزد منطقه‌ای هم برای صنایع مختلف درنظر گرفته شود، فراتر از مزد حداقلی باشد و این پیش‌شرط تعیین مزد منطقه‌ای در سال آینده خواهد بود.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار اگر شورای عالی کار برنامه‌ای برای تعیین مزد منطقه‌ای در سال آینده داشته باشد، مزد حداقلی کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

میرغفاری درباره برآورد هزینه سبد معیشت کارگران نیز گفت: ما محاسبات و برآوردهای لازم را در این باره در کانون انجمن‌های صنفی کارگران داشته‌ایم ولی اعلام نکرده‌ایم. طبعا در بحث دستمزد شاخص اصلی سبد معیشت است که باید بر اساس آن به مزد سال آینده ورود کنیم. ضمن اینکه عقب ماندگی سبد معیشت هم با درصدهایی که سالیانه افزایش می‌یابد جبران نمی‌شود لذا باید تغییر ساختاری در تعیین مزد شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل شورای عالی کار به عدد ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان برای هزینه سبد معیشت رسید ولی در کمیته مزد روی آن توافق نشد و در نهایت شورای عالی کار بر خلاف نظر نمایندگان کارگری این عدد را تصویب کرد ولی روی رقم مزد سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار نبود.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، حداقل دستمزد ۱۴۰۲ کارگران با افزایش ۲۷ درصدی به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که با محاسبه مزایا،‌ عائله مندی، حق مسکن و خواربار برای یک خانوار حدود ۸ میلیون تومان شد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416