يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
رانتخواران دنبال تعیین قیمت اند
رانتخواران دنبال تعیین قیمت اند

وزیر صمت گفت: برخی شرکت‌ها از همه رانت‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت می‌خواهند تعیین قیمت هم به عهده آن‌ها باشد. باید از دید ملت هم به مساله نگاه کنید.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرنگار مهر، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با مطالب و گفته‌های فعالان بخش خصوصی آشنا هستم؛ من هم مانند شما سال‌ها با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کرده و در این شرایط کار کرده‌ام؛ کما اینکه شما هم در این شرایط کار می‌کنید و به تعبیری رنج در گنج است.

وی با بیان اینکه گفته‌های بخش خصوصی را شنیدم و همه اینها درست است، افزود: امروز صبح جلسه‌ای با رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس بانک مرکزی داشتیم و در آن جلسه هم به همین موضوع‌ها اشاره شد. البته باید صحبت‌های طرف مقابل را هم شنید. با تعامل سازنده باید مسائل بررسی شود و درنهایت راه‌حل‌هایی ارائه شود.

علی آبادی ادامه داد: من و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی داریم در نشست کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با حضور همه ذی‌نفعان حضور داشته باشیم. بخشی از این مشکلات را می‌توان در آن نشست‌ها برطرف کرد و بخشی هم باید در هیأت دولت مطرح شود.

وزیر صمت با بیان اینکه در کنار مسائل روزمره باید به مسائل تأثیرگذار دیگر هم توجه کرد، گفت: اطلاع ما از هوش مصنوعی در حد دیتاست ولی فهم دقیق و جامع نداریم. این موضوعات همانی است که جهان اول و دوم و سوم را ساخت و بی‌توجهی به این موارد تحول ساز، مشکل‌آفرین است.

علی‌آبادی تصریح کرد: از روی برخی از مسائل نیز باید عبور کرد؛ ما هنوز هم نتوانسته‌ایم قیمت بنزین را حل کنیم و با آدرس اشتباه دادن با مسائل برخورد می‌کنیم. نباید در محاسبات خود اشتباه کنیم.

وزیر صمت در ادامه اظهار کرد: درباره عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها و نرخ ارز، نظر خود را گفته‌ام ولی مشکلاتی هم وجود دارد و برخی شرکت‌ها از همه رانت‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت می‌خواهند تعیین قیمت هم به عهده آن‌ها باشد. باید از نگاه ملت هم به مساله نگاه کنید. اما وقتی فردی با تکیه‌بر دانش خود، کالایی خلق کرده و از رانتی استفاده نکرده، باید از آن حمایت کرد.

علی آبادی اضافه کرد: ناترازی آب، برق و گاز واقعیت است و در کمیسیون‌های تخصصی باید برای حل این مشکلات راه‌حل دهید؛ اما برای بالا بردن بهره‌وری و کاهش مصرف هم راه‌حل داشته باشید.

وزیر صمت تصریح کرد: ما از اتاق ایران با تمام قوا حمایت می‌کنیم. مقام معظم رهبری معتقدند که همه‌چیز را به بخش خصوصی بسپارید و باید دولت نظارت کند. باید راهی پیدا کنیم و در مسیر درست این مسئله محقق شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار بخش خصوصی است، اظهار کرد: باید تجارت را توسعه دهیم. البته با کشورهایی تجارت آزاد و تجارت ترجیحی داریم؛ مشکلاتی هم وجود دارد که باید این مشکلات برطرف شود.

وزیر صمت تاکید کرد: باید سند راهبردی حوزه صنعت تدوین شود. در این سند باید تمرکز را بر رفع مشکلات گلوگاه‌های کشور بگذاریم. بعد بر اقداماتی که ثروت آفرین و اشتغال آفرین است، تأکید شود.

وی گفت: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، راهکارها و مدل‌هایی وجود دارد که می‌توانیم در کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران درباره آن‌ها گفت‌وگو کرده و به راهبرد مشترک برسیم.

وزیر صمت در ادامه اظهار کرد: برخی افراد مطرح می‌کنند که با در نظر گرفتن سطح درآمد مردم در ایران قیمت بنزین متناسب است اما در مقایسه با یک فرد اروپایی و مقایسه میزان درآمد او با هزینه‌ای که برای بنزین پرداخت می‌کند مشخص می‌شود که قیمت بنزین در ایران ارزان است و در مصرف آن اسراف صورت می‌گیرد.

وی افزود: یک فرد ایرانی به اندازه یک فرد اروپایی مصرف بنزین ندارد و مصرف بنزین در ایران بالاتر است.

علی آبادی در مورد تجارت ترجیحی و آزاد هم گفت: با کشورهای اورآسیا موافقتنامه تجارت آزاد به امضا رسانده‌ایم. همچنین با ترکیه تجارت ترجیحی داریم اما به دلیل اصلاحاتی که لازم دارد آن را فعلاً اجرا نمی‌کنیم.

 

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416