دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
خواننده «شاه پناهم بده» آرام گرفت
خواننده «شاه پناهم بده» آرام گرفت

دولتمند خالف از موسیقیدانان سرشناس تاجیکستان و خواننده قطعه «شاه پناهم بده» ساعاتی پیش در ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش اقتصاد ما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دولتمند خالف خواننده شهیر تاجیکستانی بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

دولتمند خالف موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک بود. او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان بود که فلک نام دارد.

دولتمند پیشتر ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح امام رضا (ع) خوانده بود که در ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی، محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت.

خالف بر قرابت‌های موسیقی ایران و تاجیکستان تاکید می‌کرد معتقد بود موسیقی ایرانی گنجی است که نه در زیر زمین یافت می‌شود و نه بر روی زمین. دولتمند خالف، استاد موسیقی، نوازنده و خواننده، مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک بود. آهنگ‌ها و آواز‌های او حالت صوفیانه دارند و عمدتاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. وی بزرگترین فلک‌سرای تاجیکستان بود.

این هنرمند ۶ مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته بود و برای نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار که از ساز‌های مشهور این منطقه است، جوایز ارزنده‌ای نصیب خود و کشورش تاجیکستان کرده بود. آواز‌های او که اغلب بر اساس اشعار مولوی و دیگر شاعران برجسته زبان و ادبیات فارسی، دری و تاجیکی تنظیم شده‌اند از اقبال فراوانی در تاجیکستان، ایران و کشور‌های حوزه زبان فارسی برخوردار است. دولتمند شهرتی جهانی دارد.

از مهم‌ترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»، «دور مشو» و آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416