دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
بازگشت پاکستان به طرح خط لوله گاز
بازگشت پاکستان به طرح خط لوله گاز

دولت پاکستان تصمیم گرفته طرح انتقال گاز ایران به این کشور موسوم به «آی پی» را در دو مرحله اجرایی و تکمیل کند.

به گزارش اقتصاد ما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری «جیو‌ نیوز»، پس از اولتیماتوم تهران به دولت اسلام آباد برای تکمیل پروژه انتقال گاز آی پی، رسانه های پاکستان از تصمیم دولت این کشور برای تکمیل این طرح نیمه کاره در دو مرحله خبر دادند.
بر اساس این گزارش منابع آگاه در پاکستان به خبرگزاری «جیو‌ نیوز» اعلام کردند: دولت اسلام آباد در نظر دارد کار ساخت بخش ۸۰ کیلومتری پروژه خط لوله گاز آی پی از مرز ایران تا بندر گوادر را آغاز کند تا ضمن اعلام تعهد خود به طرف ایرانی برای تکمیل طرح مذکور از پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری جلوگیری کند.
منابع خبری در پاکستان افزودند: در مرحله دوم پس از بررسی راهکار های قانونی جهت مقابله با تحریم های احتمالی آمریکا خط لوله گاز از بندر گوادر به منطقه «نوابشاه» در ایالت سند گسترش داده خواهد شد.
این تصمیم دولت پاکستان درحالی گرفته شده که ایران اولتیماتوم تکمیل این پروژه مشترک برای پاکستان را تا سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید و اعلام کرده در صورت عدم موفقیت دولت اسلام آباد برای پیشبرد طرح مذکور تهران برای دریافت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری اقدام خواهد کرد.
طرح گاز آی پی از سال ۲۰۱۴ درحالیکه ایران بخش اصلی آن را در خاک خود تکمیل کرده است توسط پاکستان با تاخیر مواجه شده است.
گفتنی است پاکستان در تمام این سال ها استدلال کرده که به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران نمی تواند این پروژه را در خاک خود تکمیل کند، دیدگاهی که مقامات تهران هرگز آن را تایید نکرده اند و می گویند تحریم های آمریکا به هیچ عنوان برای پاکستان موجه نیست چراکه عراق و ترکیه مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند و توانسته اند تحریم‌های آمریکا را مدیریت کنند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416