يکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
برنامه‌ریزی برای پرتاب ۵ تا ۷ ماهواره در سال ۱۴۰۳/ پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی
برنامه‌ریزی برای پرتاب ۵ تا ۷ ماهواره در سال ۱۴۰۳/ پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی

رییس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب پنج تا هفت ماهواره در سال ۱۴۰۳ و پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی خبر داد و گفت: امسال مرحله نخست سکو پرتاب چابهار به بهره‌برداری می‌رسد.

 

«حسن سالاریه» امروز (یکشنبه) در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، در پاسخ به ایرنا در مورد برنامه‌ریزی امسال برای پرتاب ماهواره، اظهار داشت: امسال پیش‌بینی ما این است که بین چهار تا پنج پرتاب داخلی و یک تا ۲ پرتاب بین‌المللی داشته باشیم؛ یعنی امسال پنج تا هفت ماهواره پرتاب خواهد شد هرچند ممکن است این میزان تغییر و جابه‌جایی هم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه در امسال چه نوع ماهواره‌هایی پرتاب خواهد شد، گفت: امسال ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی، تحقیقاتی و هم ماهواره‌های عملیاتی در برنامه پرتاب داریم.

سالاریه در مورد تغییرات نمونه دوم ماهواره پارس ۱، گفت: پرتاب نمونه اول و تست‌های پارس۱ که به خوبی در مدار قرار گرفت و برای نمونه دوم آن اصلاحاتی برای بهبود کیفیت و افزایش عملکرد قابلیت‌های ماهواره پارس۱ در نمونه دوم داریم که در حال انجام است و اعمال خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال هم مانند سال گذشته بلکه شلوغ‌تر و بیشتر ماهواره‌های ساخت دستگاه‌های دولتی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... پرتاب می‌شود، البته همان طور که وعده داده بودیم ماهواره‌هایی که برای اولین بار توسط بخش خصوصی به صورت کامل طراحی و ساخته شدن را پرتاب خواهیم کرد.

سالاریه ادامه داد: امسال نمونه دوم ماهواره پارس۱، ماهواره ظفر۲،  ماهواره طلوع ۳ یا پایا را برای پرتاب داریم؛ همچنین ماهواره کوثر که توسط بخش خصوصی ساخته شده، آماده پرتاب است؛ همچنین چند ماهواره تحقیقاتی از خانواده پژوهش و ماهواره‌های این سری را داریم که به احتمال بسیار زیاد ماهواره طلوع۳، ظفر ۲، کوثر و ماهواره‌های تحقیقاتی دیگر را در سال ۱۴۰۳ پرتاب خواهیم کرد و در صف پرتاب قرار دارند.

وی در مورد بلوک انتقال مداری گفت: پرتاب نمونه دوم ماهواره پارس ۱ با توجه به اینکه نمونه اول در مدار قرار گرفته، تست‌های آن در حال انجام است و با توجه به اصلاحاتی که مد نظر است، در مسیر پرتاب قرار می‌گیرد البته احتمال دارد که نمونه دوم پارس۱ به امسال نرسد، اما در برنامه پرتاب قرار دارد تا اولین زمانی که این امکان وجود دارد که امسال پرتاب شود.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره مخابراتی ناهید ۲ به اتمام رسیده است، تاکید کرد؛ چندین ماهواره تحقیقات پژوهش دیگر هم داریم که آماده پرتاب هستند البته هر کدام از ماهواره‌ها با توجه به ضرورت و توسعه زیرسیستم‌های مربوطه دارند امسال پرتاب خواهند شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال از ماهواره‌بر خارجی استفاده خواهد شد، گفت:  همان‌طور که سال گذشته توضیح داده شد جایی که امکان در مدار قرار دادن ماهواره توسط پرتابگرهای داخلی وجود ندارد، از ماهواره‌بر خارجی استفاده خواهیم کرد.

وی توضیح داد: توسعه صنعت ماهواره با سرعت بالا انجام شود و به همین دلیل تعداد پرتاب‌های بالایی داریم که آماده است و از پرتابگر خارجی هم استفاده خواهیم کرد؛ البته تمایل داریم با کشورهای خارجی همکاری خوبی خارجی داشته باشیم و از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده کنیم.

سالاریه تاکید کرد: پرتاب‌هایی که امسال انجام خواهد شد بیشتر توسط پرتابگر داخلی خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد سکوی چابهار، گفت: فاز ۱ پایگاه چابهار که مربوط به پرتابگرهای سوخت جامد است و برنامه داریم امسال از آن بهره‌برداری آغاز شود و برنامه‌ریزی می‌کنیم که اولین پرتاب هم پرتاب ماهواره خورشید آهنگ باشد.

وی تاکید کرد: البته تاریخ دقیق نمی‌توان برای هیچ کدام از برنامه‌ها اعلام کرد زیرا ممکن است با توجه به شرایط تغییراتی ایجاد شود، مثلاً عنوان می‌کنیم که پرتاب در فلان ماه است که شاید تغییر کند و این در صنعت فضایی طبیعی است؛ به همین دلیل نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اعلام کرد و به تدریج هر کدام از پرتاب‌ها که در شرف انجام قرار گرفت، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سالاریه گفت: پیش بینی ما این است که هم به لحاظ پرتاب و به هم به لحاظ بهره‌برداری از ایستگاه‌ها و ساختارهای زمینی بیشتر از سال گذشته است.

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: برای استفاده از ظرفیت فضا و ماهواره‌ها ضرورت دارد که ایستگاه‌های زمینی را توسعه دهیم که دو ایستگاه زمینی دیگر را داریم که از پروژه‌های بزرگ سازمان فضایی ایران است. توسعه ایستگاه زمینی امسال جز برنامه‌های جدی سازمان فضایی قرار دارد که شروع شده و امسال از آنها بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: در بحث آزمایشگاه هم زمان هم برنامه مفصلی داریم که تلاش می‌کنیم امسال به بهره‌برداری برسد.

سالاریه در مورد کاربردهای ماهواره‌ها در صنعت نقشه‌برداری و سایر بخش‌ها، بیان کرد: تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن‌های و۵، ۱۰ و ۵۰ متر در اختیار سازمان فضایی ایران قرار دارد و در حوزه‌های مختلف از جمله هواشناسی، پایش گرد و غبار، کشاورزی، پایش منابع آبی کاربرد دارد؛ البته تصاویر کیفیت بالا مثل تصاویر ماهواره خیام بیشتر در حوزه نقشه‌برداری و صنعتی و خیلی از حوزه‌های دیگر که به تصاویر با کیفیت بالا نیاز دارند، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران کاملاً آمادگی وجود دارد تا تصاویر در اختیار بخش‌های مختلف قرار بگیرد و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی با ارتباطی که با پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران می‌گیرند، بر اساس نیاز خودشان تصاویر آرشیوی در اختیارشان قرار می‌گیرد یا تصاویر جدید سفارش‌گذاری می‌کنند.

وی گفت: در بحث آزمایشگاه هم زمان هم برنامه مفصلی داریم که تلاش می‌کنیم امسال به بهره‌برداری برسد.

سالاریه در مورد کاربردهای ماهوارها در صنعت نقشه‌برداری و سایر بخش‌ها، بیان کرد: تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت مختلف( بالا و متوسط) و با دقت ۵، ۱۰ و ۵۰ متر در اختیار سازمان فضایی ایران قرار دارد و در حوزه‌های مختلف از جمله هواشناسی، پایش گرد و غبار، کشاورزی، پایش منابع آبی کاربرد دارد؛ البته تصاویر رزولیشن بالا مثل تصاویر ماهواره خیام بیشتر در حوزه نقشه‌برداری و صنعتی و خیلی از حوزه‌های دیگر که به تصاویر با کیفیت بالا نیاز دارند، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران کاملاً آمادگی وجود دارد تا تصاویر در اختیار بخش‌هتی مختلف قرار بگیرد و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی با ارتباطی که با پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران می‌گیرند، بر اساس نیاز خودشان تصاویر آرشیوی در اختیارشان قرار می‌گیرد یا تصاویر جدید سفارش گذاری می‌کنند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416