يکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
ادامه رهاسازی آب به سمت دریاچه تا نیمه اردیبهشت/ تراز دریاچه ارومیه از مرز 1270 متر بالاتر رفت
ادامه رهاسازی آب به سمت دریاچه تا نیمه اردیبهشت/ تراز دریاچه ارومیه از مرز 1270 متر بالاتر رفت

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به 1270.53 متر، به وسعت 1790 کیلومتر مربع و به حجم 2.34 میلیارد مترمکعب رسیده است.

 

"احمد قندهاری" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در 6 ماه نخست سال، حدود 200 میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.
وی افزود: در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل توجه یافته است، به طوری‌که تا پایان فروردین ماه بالغ بر 580 میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.
سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های در دست انجام، رهاسازی آب از سدهای حوضه به خصوص سدهای بوکان و مهاباد همچنان ادامه دارد؛ در صورت مساعد بودن شرایط، این اقدام تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.
به گفته قندهاری، تمامی این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقوم 1270.53 متر، به وسعت 1790 کیلومتر مربع و به حجم 2.34 میلیارد مترمکعب برسد.
سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه یادآور شد: تامین نیاز زیست محیطی تالاب‌های اقماری نیز به بیش از 80 میلیون مترمکعب  (15 میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه) محقق شد.
وی در ادامه گفت: چندین سال است که دریاچه ارومیه در کانون توجه اقشار مختلف مردم، فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است. از دیرباز وزارت نیرو به عنوان متولی تامین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه، اقدامات کنترلی برای جلوگیری از کم آبی این دریاچه تعریف و دست یاری به سوی کنشگران و ذیمدخلان موضوع دراز کرده است.
وی افزود: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نیل به این هدف تعریف و اجرا شده است اما تا رسیدن به چشم انداز تعریف شده، اقدامات بسیاری باید انجام داد که نیازمند همکاری طیف وسیعی از آحاد جامعه و دولت به خصوص کشاورزان منطقه و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه با وزارت نیرو است تا فرآیند تعریف شده که با ترمیم و بهسازی آغاز می‌شود، به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.
قندهاری اظهار کرد: پس از اجرای عملیات موفق سد و تونل انتقال آب به دریاچه در دولت سیزدهم و جاری شدن آب به سوی دریاچه ارومیه، به همراه عملیات رهاسازی آب سدهای حوضه و عدم آبگیری انهار زراعی در فصل غیرکشت، بخش قابل توجهی از پیکره دریاچه ارومیه از خشکی خارج و پر آب شد.
سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم‌بارشی آغاز شد و بارش‌ها چندان قابل توجه نبود. این موضوع سبب شد برنامه منابع و مصارف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه تحت شرایط بارش بدبینانه تنظیم شود. به هر حال با سپری شدن پاییز و شروع زمستان به خصوص دربهمن سال 1402، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین 1403 به اندازه کل بارش سال آبی گذشته،این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416