شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
مطالبات ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه‌ها از دولت
مطالبات ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه‌ها از دولت

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به مطالبات ۱۶۹ همتی پالایشگاه‌ها از دولت، گفت: مقرر شده در صورت تایید وزیر نفت و مراجع ذی‌ربط، مطالبات پالایشگاه‌ها و دولت از یکدیگر، حتی‌الامکان تهاتر شود.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از خبرگزاری مهر، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مطالبات پالایشگاه‌ها از دولت حدود ۱۶۹ همت است، توضیح داد: مقرر شده در صورت تایید وزیر نفت و مراجع ذی‌ربط، مطالبات پالایشگاه‌ها و دولت از یکدیگر، حتی‌الامکان تهاتر شود.

بر اساس اعلام سازمان بورس، وی در توضیح بیشتر جلسه هفته گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر نفت و مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص تامین پایدار سوخت زمستانی برای صنایع مهم و عمده کشور گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال و لزوم ارزیابی شرایط فعلی و احصای چالش‌ها و مرتفع کردن آنها، کمیسیون انرژی از هفته‌های گذشته، به دعوت مدیران وزارت نفت و نیرو اقدام کرده تا با بررسی یکسری چالش‌های پیش رو، اقداماتی برای تامین گاز و برق مورد نیاز صنایع و همچنین تامین منابع مورد نیاز پالایشگاه‌ها انجام دهد.

تهاتر بدهی دولت و پالایشگاه‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مطرح شدن بحث مطالبات پالایشگاه‌ها از دولت، در جلسه یادشده، گفت: در این جلسه مشخص شد که مطالبات پالایشگاه‌ها از دولت حدود ۱۶۹ همت است. او در عین حال به مطالبات دولت از پالایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: برای حل معضل مطالبات متقابل پالایشگاه‌ها و دولت از یکدیگر، مقرر شده پالایشگاه‌ها به وزیر نفت نامه‌ای ارسال کنند تا در صورت نهایت تایید نهایی آن در مراجع ذی‌ربط، کل مطالبات و بدهی‌های دو طرف تهاتر شود.

تامین تجهیزات و صدور مازاد تولید پالایشگاه‌ها

این نماینده مجلس با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در نشست کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در این جلسه نمایندگان پالایشگاه‌ها درخواست داشتند مجوز صدور مازاد تولید خود را دریافت کنند تا بتوانند از درآمد حاصل از آن نیاز مالی و ارزی خود را تامین کنند.

سنگدوینی گفت: پالایشگاه‌ها به اورهال و تامین تجهیزات نیاز دارند، برای این منظور باید منابع مالی مورد نیاز برای آنها باید تامین شود.

به گفته او، برای این موضوع قرار است اقداماتی با کمک مجلس و وزارت نفت صورت گیرد تا ضمن افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها، شاهد توسعه پالایشگاه‌ها نیز باشیم.

این نماینده با بیان این‌که دولت و مجلس در سال‌های اخیر و به‌خصوص در شرایط تحریم همواره به دنبال افزایش ظرفیت پالایشی و توسعه پالایشگاه‌ها بوده اند، اعلام کرد: مجلس به مبحث اصلاح رابطه مالی دولت، پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش اهتمام ویژه‌ای دارد تا امکان تامین هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای شرکت ملی پالایش و پخش و نیز تسویه مطالبات پالایشگاه‌های نفتی کشور مهیا شود.

طرح افزایش تولید بنزین در برخی پالایشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه یکسری پالایشگاه‌ها خواهان افزایش ظرفیت تولید بنزین هستند، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این جلسه، طرح افزایش تولید بنزین در برخی پالایشگاه‌ها بود که این اقدام هم از سوی مجلس و شرکت پخش و پالایش مورد بررسی قرار گرفت.

ضرورت حفظ جریان پایدار گاز

عضو کمیسیون انرژی با تأکید بر ضرورت حفظ جریان پایدار گاز در کشور، اعلام کرد: هدف از برگزاری این جلسات، پیش‌بینی و شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکار برای حفظ پایدار جریان حداکثری گاز در زمستان و تعامل و هم‌افزایی وزارت نفت، پالایشگاه ها و مجلس بوده است.

سنگدوینی تاکید کرد: همه بخش‌ها از پالایش، انتقال و توزیع باید ضمن بررسی موانع و اصلاح اساسی فرایندها، نسبت به اجرای اقدام‌های اساسی برای تسهیل گازرسانی حداکثری به بخش مولد اقتصاد در ماه‌های سرد سال همت کنند.

این نماینده مجلس اعلام کرد: کمیسیون انرژی ارتباط و هماهنگی مستمری با شرکت ملی پالایش و پخش، برای رفع چالش‌های موجود دارد. پالایش و پخش موظف است در فواصل زمانی منظم نسبت به ارسال گزارش مدیریتی و بیان چالش‌های مختلف خود اقدام کند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416