جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کنترل آفت «کرم برگ‌خوار پاییزه» در استان‌های جنوبی
کنترل آفت «کرم برگ‌خوار پاییزه» در استان‌های جنوبی

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون سازمان در حال مبارزه و کنترل آفت کرم برگ خوار پاییزه در مزارع استان های جنوبی کشور است.

 

به گزارش اقتصادما «سعید معین» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا کرم برگ خوار پاییزه نسبت به شیوع این آفت نوظهور خارجی به کشاورزان تمامی استانهای کشور هشدار داد و افزود: اکنون آفت کرم برگ خوار پاییزه در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب کرمان، فارس، خوزستان و بوشهر گزارش شده که با توجه به میزان حجم آلودگی استان‌های مذکور عملیات مبارزه در حال انجام است.

به گفته وی، اکنون بازدیدهای روزانه از مزارع کشاورزی توسط کارشناسان این سازمان صورت می گیرد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید براینکه مقابله با این آفت نیازمند اعتبارات مناسب است، اظهار داشت: امسال به دلیل اینکه با سرعت عملیات مبارزه در استان های جنوبی شروع شد، هنوز خسارتی به مزارع وارد نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون آفت کرم برگ خوار پاییزه تحت کنترل است و جای هیچ نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: این آفت مهرماه سال گذشته برای نخستین بار در برخی مناطق استان کرمان و تعدادی از استان جنوبی دیگر شناسایی و ردیابی شد که به دلیل نوظهور بودن قبل از فرایند شناسایی، خسارت قابل توجهی به مزارع ذرت وارد شد.

معین اضافه کرد: بعد از فرایند شناسایی این آفت که جزو آفات قرنطینه خارجی محسوب شد؛ فرایند مبارزه با آن شروع شد.

وی با اشاره به اینکه هجوم این آفت با فصل سرما شروع می‌شود، گفت: برای جلوگیری از ورود این آفت به مزارع اقداماتی نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان، پایش مستمر مزارع و جلوگیری از ورود محموله‌های زراعی مشکوک به استان‌های مختلف الزامی است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور براین باور است که آفت کرم برگ خوار پاییزه به دلیل وارداتی بودنش در ابتدا جزئی از آفات قرنطینه‌ای محسوب می‌شد اما اکنون لازم است از این لیست خارج شده و به فهرست آفات عمومی و همگانی منتقل شود.

به گزارش ایرنا، کرم برگ خوار پاییزه، بومی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است و ظرف حدود دو تا سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ کشور را آلوده کرده و کل قاره آفریقا و بخشی از اروپا را نیز فرا گرفته است.

طبق آمارها بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی زراعی میزبان آفت برگخوار پاییزه هستند که ۸۰ محصول مهم اقتصادی از جمله ذرت، سورگوم، ارزن، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سویا، سیر، بادام‌زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا، موز، نیشکر، چغندر قند را می‌تواند مورد تهاجم قرار دهد.

آفت کرم برگ خوار پاییز قدرت تولیدمثل و خسارت‌زایی بالایی دارد و قدرت پرواز این آفت روزانه ۱۰۰ کیلومتر است و می‌تواند روزانه دو هزار تخم بگذارد.

گفته‌ها حاکی از آن است که مزارع کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، اردن، عمان، امارات، قطر، افغانستان و همچنین مصر، هند و چین به این آفت آلوده هستند.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416