جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
برنامه‌های دولت چهاردهم برای نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی
برنامه‌های دولت چهاردهم برای نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی

امروزه کسب‌وکارها بدون هوش مصنوعی معنی پیدا نمی‌کنند و زمانی که این فناوری در اختیار آنها قرار می‌گیرد، ارزش افزوده خلق می‌کند و ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش بهروری، رضایت ذینفعان را جلب می‌کند بنابراین به اعتقاد مسئولان اگرچه نگاه نظری در این حوزه خوب است اما ناکافی بوده باید متناسب با این نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداشت.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از ایسنا، با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه این اقدامات می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند. این فناوری از آن جهت که تغییراتی در دهه‌های آینده ایجاد می کند بسیار مهم است و نمی‌توان آن را به حوزه خاصی محدود کرد و البته می‌تواند سبب ارتقای سطح زندگی مردم شود. 

هوش مصنوعی و جایگاه آن در دولت چهاردهم  

 به دلیل کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزه های گوناگون مانند تجارت الکترونیک، پزشکی، کشاورزی، آموزش و استفاده و به کارگیری آن در ایران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تلاش‌های بسیاری برای پیشرفت در این حوزه طی سال‌های گذشته مانند تدوین سند هوش مصنوعی انجام شده است.

با این حال بررسی‌ها و اعلام کارشناسان حاکی از آن است اگرچه ایران در تولید علم هوش مصنوعی در رتبه هفدهم قرار دارد اما متأسفانه در زمینه توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، ایران در رتبه‌های ۷۰ تا ۹۰ قرار دارد و این عدد نشان می‌دهد در زمینه توسعه عملی این فناوری، کوتاهی‌های جدی از سوی دولت صورت گرفته است و لازم است دولت اقدامات لازم را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی به عمل آورد.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم یکی از موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفته استفاده ضرورت توجه و از این فناوری صنایع مختلف است. با نگاهی به گفته‌های مسئولان می‌توان دریافت که برخورد با هوش مصنوعی در صنایع برخوردی فعال خواهد بود و یکی از محورهایی است که به صورت جدی دنبال می‌شود.     

نگاه نظری در حوزه هوش مصنوعی خوب اما ناکافی است و باید متناسب با  نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداشت

بنابراین با توجه به حرکت سریع کشورها و مزیت‌ها ضرورت استفاده و به کارگیری آن بیش از گذشته احساس می‌شود مسئله‌ای که  با توجه به اهمیت آن رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت چهاردهم در شهریور ماه سال جاری در این زمینه  توصیه کردند هوش مصنوعی و شتاب عجیب و حیرت‌آور این فناوری در دنیا مساله مهمی است. اکنون دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی ما در حال بهره‌برداری از این فناوری هستند اما این استفاده نباید ما را فریب دهد زیرا صرف بهره‌برداری امتیاز نیست بلکه باید بر لایه‌های عمیق و متنوع این فناوری مسلط شد.

بنابراین عقب ماندن از تسلط بر لایه‌های عمیق هوش مصنوعی موجب ایجاد یک محدوده انحصاری دیگر مانند انرژی اتمی به‌دست کشورهای مسلط بر این فناوری است.     

در این راستا سید ستار هاشمی –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در افتتاح یازدهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات به ضرورت هم‌افزایی در توسعه هوش مصنوعی در کشور تاکید کرد که باید متناسب با نیازها به سمت نهادینه کردن این فناوری در کشور برویم.   

به گفته وی امروزه کسب‌وکارها بدون هوش مصنوعی معنی پیدا نمی‌کنند و زمانی که این فناوری در اختیار آنها قرار می‌گیرد، ارزش افزوده خلق می‌کند و ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش بهروری، رضایت ذینفعان را جلب می‌کند.

هاشمی، نگاه نظری را در این حوزه، خوب اما ناکافی دانست و با اشاره به نیازها و ضرورت‌های کشور تاکید کرد که باید متناسب با این نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداریم.

به گفته مسئولان حدود ۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از ابتدای امسال در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و بیش از ۶۰ طرح پژوهشی در این زمینه مورد حمایت قرار گرفته است. 

اقدامات جزیره‌ای به حل مسئله کمک نمی‌کند 

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و با ابراز نگرانی از اقدامات جزیره‌ای در این حوزه، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید به صورت ویژه به آن توجه شود، هم افزایی در بحث هوش مصنوعی در کشور است.

وزیر ارتباطات بخش زیرساختی را یکی از حوزه‌هایی دانست که نیاز به هم افزایی دارد و تاکید کرد: اقدامات جزیره‌ای کمکی به حل مسئله نمی‌کند و محوریت و وحدت فرماندهی باید مورد توجه قرار گیرد و تمرکز فعالیت این دوره از پژوهشگاه ارتباطات را حول موضوع هوش مصنوعی است.

 رویکرد دولت درباره هوش مصنوعی چیست؟

فاطمه مهاجرانی - سخنگوی دولت- درباره رویکرد دولت در خصوص توسعه هوش مصنوعی در کشور، توضیح داده است که زمینه هوش مصنوعی در دولت در حال پیگیری است و اساسنامه سازمان هوش مصنوعی در حال تدوین است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید، ولی تا آن زمان، همه برنامه‌های هوش مصنوعی براساس برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست‌جمهوری پیگیری می شود.

به گفته وی طراحی قرارداد برای اجرای سکوهای ملی هوش مصنوعی با یکی از دانشگاه‌ها به اتمام رسیده و حدود ۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از ابتدای امسال در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و بیش از ۶۰ طرح پژوهشی در این زمینه مورد حمایت قرار گرفته است.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416