به گزارش اقتصادما از سازمان هواپیمایی کشوری، آرش خانباشی اظهار داشت: صنعت هوانوردی به دلیل حجم بالای سرمایهگذاری، از صنایع مهم و راهبردی کشور محسوب میشود؛ از این رو، حضور شرکتهایی با اقتصاد پایدار در این حوزه اهمیت ویژهای دارند.
وی استفاده از صندوقهای سرمایهگذاری متنوع و با سرمایه بالا برای جذب منابع مالی در صنعت هوانوردی را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای ترغیب سرمایهگذاران، باید تغییراتی در شیوهنامهها و مقررات موجود صورت گیرد از این رو تدوین قوانین جدید و تسهیل شرایط ورود سرمایهگذاران در دستور کار است.
خانباشی ایجاد زمینه برای فعالیت شرکتهایی با توان بهکارگیری هواپیماهای کوچک (زیر ۱۹ نفر) در کنار هواپیماهای سنگین را یکی از محورهای فعالیت این سازمان در دولت چهاردهم برشمرد و یادآور شد: این نوع هواپیماها میتوانند در بخشهای جابهجایی بار و مسافر نقش مهمی ایفا کنند.
این مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود تعداد زیاد فرودگاههای کماستفاده در کشور افزود: علت اصلی بهرهبرداری پایین از این فرودگاهها، استفاده نکردن از تمامی ظرفیتهای صنعت هوانوردی بهویژه در حوزه هواپیماهای کوچک بوده است به طوری که این نوع هواپیماها تاکنون در برنامهریزیها جایی نداشتهاند و تقریباً نادیده گرفته شدهاند.
وی طراحی سازوکار بهرهبرداری از هواپیماهای کوچک را نخستین اقدام سازمان هواپیمایی کشوری در دولت چهاردهم برشمرد و افزود: یکی از پروژههای جاری، ایجاد بستر لازم برای استفاده از هواپیماهای آبنشین در درگاههای دریایی است که دستورالعملهای اجرایی آن در دست تدوین است.
خانباشی یکی از مزیت های استفاده از هواپیماهای آب نشین را استفاده از درگاههای دریایی بهعنوان مکمل فرودگاههای فعلی دانست و ادامه داد: استفاده از این ظرفیتها، بهویژه در شمال و جنوب کشور، میتواند حمل ونقل هوایی مبتنی بر دریا (دریامحور) را توسعه دهد بدون آنکه به زیرساختهای پیچیده فرودگاهی نیاز باشد.
وی افزود: هواپیماهای دوزیست که قابلیت نشست و برخاست در هر دو بستر خشکی و آبی را دارند، میتوانند در ایجاد یک شبکه مویرگی پروازی نقش کلیدی ایفا کنند به طوری که علاوه بر پروازهای سنگین، نقاط نزدیک به یکدیگر با هواپیماهای کوچک به یکدیگر متصل و از ظرفیت دریایی نیز بهرهبرداری شود.
خانباشی با بیان اینکه یکی از بخشهای صنعت هوانوردی که کمتر به آن پرداخته شده، ورود بخش خصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک است، اظهار داشت: سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند. این روند منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نه تنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، قطعات و خدمات نگهداری نیز وابسته هستند.
وی یادآور شد: این زنجیره فعالیت میتواند بستر مناسبی برای ورود شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه تعمیرات و نگهداری باشد و یک چرخه اقتصادی پویا در حوزه هوانوردی کشور ایجاد کند که از ظرفیت سایر حوزههای ملی نیز بهره میبرد.
منبع: ایرنا
- پرونده اعزام حجاج بسته شد
- واگذاری ۵۹ هزار زمین به خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر
- ارائه گزارش اعتصاب کامیونداران در جلسه هیات دولت
- انعقاد تفاهمنامه ۴۲۰ میلیون دلاری بانک تجارت با متروی تبریز
- زمان پیشفروش بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما برای ایام اربعین اعلام شد
- وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی در حال پرداخت است