يکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
واردات خودرو‌ به رفع ناترازی سوخت و رشد کیفی تولیدات داخل می‌انجامد
واردات خودرو‌ به رفع ناترازی سوخت و رشد کیفی تولیدات داخل می‌انجامد

به گفته یکی از کارشناسان بازار خودرو، واردات خودروهای روز موجب می‌شود مصرف سوخت در کشور کاهش یابد، همچنین با شکست انحصار خودروساز داخل، آنها تلاش خواهند کرد در بازاری رقابتی، محصولی با کیفیت و کم‌مصرف تولید کنند.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تاثیر آزاد‌شدن واردات خودروهای کارکرده بر بازار خودرو کشور، اظهار داشت: آزاد‌شدن واردات خودرو‌ کارکرده توسط دولت سیزدهم در راستای تنظیم بازار خودرو کشور صورت گرفته است. رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و عرضه‌کنندگان خودرو تهران اظهار داشت: در سال‌های 1397 تاکنون تولید خودرو کمتر از تقاضا بوده است و این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو در بازار و همچنین اختلاف شدید قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شده است در حالی‌که اگر نیاز بازار طی این مدت از طریق واردات تأمین می شد اکنون با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. وی با بیان اینکه مصوبه واردات خودروهای کارکرده باید بسیار زودتر تصویب می‌شد، گفت: پیش از این هر وقت در رابطه با مصوبه واردات خودروهای کارکرده صحبت می شد بحث منابع ارزی و محدودیت‌های این حوزه پیش می‌آمد اما خوشبختانه به همت دولت سیزدهم این مصوبه به تصویب رسید.

با واردات خودرو کارکرده خودروساز داخل در شرایط رقابتی قرار می‌گیرد

مؤتمنی با بیان اینکه کیفیت خودروهای تولید داخلی پایین است، گفت: با واردات خودروهای نو و کارکرده می‌توان خودروسازان را در شرایط رقابتی برای تولید کیفی خودرو قرار داد. وی بیان داشت: سالانه حجم زیادی قطعات خودرو وارد کشور می شود در حالی که می توان با واردات خودروی کیفی ورود قطعات خودرو را به حداقل رساند.

رفع ناترازی سوخت با واردات خودرو ‌

این کارشناس بازار خودرو افزود: خودرو‌ تولید داخلی و مونتاژی مصرف سوخت بالایی دارد در حالی که خودروهای تولیدی در سطح دنیا، مصرف بسیار پایین‌تری دارند بنابراین با واردات خودروهای نو و کارکرده می توان در مصرف بنزین نیز صرفه جویی قابل توجهی داشت. وی اظهار داشت: اگر واردات خودروهای کارکرده اجرایی شود هم مردم می‌توانند از خودروهای با کیفیت وارداتی بهره‌مند شوند و هم بازار به لحاظ قیمت به تعادل می رسد و هم در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر خودروهای چینی مونتاژی بی‌کیفیت در کشور با قیمت‌های بالا فروخته می شود (حدود 45 تا 50 هزار دلار‌) در حالی که با همین قیمت می‌توان اقدام به واردات خودروهای کارکرده از برندهای معتبر اروپایی و آسیایی کرد.

افزایش قیمت خودرو بعد از ممنوعیت واردات آغاز شد

وی افزود: از سال 1400 تاکنون قیمت خودرو افزایش یافته است اما این افزایش قیمت از سال 98 و با ممنوعیت واردات خودرو آغاز شد. مؤتمنی بیان داشت: انحصاری کردن بازار خودرو طی سال‌های گذشته با ممنوعیت واردات خودرو موجب شد‌ قیمت خودروهای تولید داخلی به شدت افزایش یابد.

وی افزود: قیمت سمند سورن در سال 1400 حدود 240 میلیون تومان بود‌ اما اکنون به حدود 730 میلیون تومان رسیده است، یا پژو پارس از قیمت حدود 265 میلیون تومان سال 1400 به حدود 675 میلیون تومان رسیده است، این افزایش قیمت‌ها ناشی از انحصاری کردن بازار خودرو با قطع واردات خودرو بود.

خروج خودرو از کالای سرمایه‌ای با رفع انحصار تولید آن‌

مؤتمنی اظهار داشت: وقتی عرضه و تقاضا یک کالایی مانند خودرو متناسب نباشد آن کالا به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود و این اتفاق اکنون در مورد خودرو افتاده است.وی با انتقاد نسبت به قیمت‌گذاری دستور خودرو اظهار داشت: بازار خودرو باید با واردات، رقابتی و از انحصار خارج شود. مؤتمنی اظهار داشت: در مجموع واردات خودروهای کارکرده به نفع مصرف‌کننده و به نفع کشور است و باید شرایطی فراهم کرد که این مصوبه به بهترین شکل اجرایی شود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416