چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
تاثیر لغو نرخ خوراک ۷ هزار تومانی بر صنایع مختلف بورسی
تاثیر لغو نرخ خوراک ۷ هزار تومانی بر صنایع مختلف بورسی

با لغو مصوبه نرخ‌خوراک ۷ هزار تومانی برای ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۲، حالا بسیاری از شرکت ها از این مصوبه سود کسب خواهند کرد.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، بدون آنکه بدانیم چرا، بازار ریزش عجیبی داشت که پس از ۵۰ روز دلیل آن با انتشار مصوبه نرخ خوراک و سوخت مشخص شد. سپس در ۱۱ شهریورماه اثر مصوبه، لغو و بهای گاز خوراک و سوخت فرموله شد. اما شرکت‌ها موظف شدند بهای گاز را طبق مصوبه قبلی محاسبه و پرداخت نمایند.در نهایت طی روزهای گذشته دیوان عدالت اداری بعد از ۱۴ ماه، مصوبه نرخ خوراک و سوخت ۷ و ۴ هزار تومانی پتروشیمی‌ها برای ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ را ابطال کرد.

الزام شرکت ها به شفاف سازی

پس از ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک صنایع کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های چهار صنعت بزرگ بورس تهران را ملزم کرد تا گزارش شفاف‌سازی خود را در سامانه کدال منتشر کنند.سازمان بورس تهران شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فولادی و معدنی را ملزم به شفاف سازی آثار مالی حکم ابطال مصوبه نرخ گاز کرد. این حکم که در روز 12 تیرماه توسط دیوان عدالت اداری صادر شد؛ در دو روز گذشته به شرکت‌ها ابلاغ شده است.با الزام شرکت‌ها به انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی توسط سازمان بورس، روز سه‌شنبه شرکت‌های پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی فن آوران و پتروشیمی خراسان اطلاعیه شفاف‌سازی خود را در سامانه کدال منتشر کردند و میزان گاز خوراک و مصرفی پنج ماهه ابتدایی سال 1402 را اعلام کردند.

کدام شرکت ها سود می برند؟

حال پرسشی که مطرح می شود این است که بیشترین سود ابطال مصوبه نرخ خوراک به کدام صنعت می‌رسد؟با ابطال مصوبه نرخ گاز صنایع کشور که در سال گذشته موجب ریزش و رکود بلند مدت در معاملات سهامی شد؛ شرکت‌هایی که گاز مصرفی و یا گاز خوراک بیشتری را مصرف کردند و بهای بیشتری را پرداختند؛ بازگشت سرمایه بیشتری خواهند داشت.در میان تولیدکنندگان فعال صنعت محصولات شیمیایی کشور، متانول‌سازها و اوره سازها گاز بیشتری مصرف می کنند. متانول‌سازها و شرکت‌های تولید کننده پلی اتیلن گاز خوراک بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های صنعت مصرف می‌کنند و شرکت‌های اوره‌ساز نیز گاز مصرف بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها نیاز دارند.ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک فقط بر روی ۹ شرکت پتروشیمی تاثیرگذار نیست، بلکه با توجه به ارتباط فرمول نرخ سود شرکت‌های پالایشی، فولادی، سیمانی و... از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با حکم دیوان عدالت اداری شاهد پیگیری صنایع مربوط در خصوص نرخ سوخت و احتمال برگشت ذخایر برای صنایع دیگر هم هستیم.

دو ابهام هنوز باقی است

صادق محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: با لغو این مصوبه دو ابهام وجود دارد؛ یکی اینکه قیمت این ۵ ماه بر اساس فرمول چقدر است؟ دوم آنکه با فرمول جدید قیمت گاز چند می شود. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برداشت ما این است که قیمت چیزی بین ۲ هزار تومان برای خوراک و حدود هزار تومان برای سوخت ارزان‌تر باشد.وی افزود: با احتساب این موضوع می توان گفت کل صنایع که از نرخ خوراک و گاز استفاده می کنند باید صورت های مالی خود را تجدید ارزیابی بزنند و سود شرکت ها نیز به مراتب افزایش بیشتری خواهد یافت.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416