دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
ادامه روند کاهش تولید خودروسازانِ بزرگِ کشور
ادامه روند کاهش تولید خودروسازانِ بزرگِ کشور

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تولید خودروسازان، امسال کاهش داشته که از جمله دلایل آن می‌توان به افزایش روزانه اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار اشاره کرد.

 

آقای سلمان ابراهیمی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به افت تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال افزود: بر اساس آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های نخست امسال با افت تولید مواجه بوده اند؛ بیش از ۳ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند که از این تعداد تنها ۳ و ۸ دهم درصد متقاضیان برنده شدند و این شرکت فقط ۱۱۵ هزار خودرو برای فروش داشته است. 

 

وی اضافه کرد: افزایش روزانه اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودرو‌های ایرانی، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی کاهش تولید خودروسازان است.

 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: از دیگر دلایلی که برای این موضوع می‌توان متصور بود، افزایش قیمت‌هایی است که سال گذشته به خودروسازان داده شده، امروز اثر خود را از دست داده و برای خودروسازان دیگر جذابیت ندارد که افزایش تولید دهند. 

 

ابراهیمی نژاد افزود: برای راه حل این موضوع باید سازوکار‌هایی که در قوانین دیده شده را اجرا کرد؛ همچنین باید خودرو را با قیمت‌هایی نزدیک به حاشیه بازار عرضه کرد به نحوی که باعث تحریک تقاضای بیش از حد برای سرمایه گذاری نشود و مقطعی هم نباشد، به عبارتی تداوم داشته باشد و به صورت منظم این عرضه انجام شود.

 

وی ادامه داد: شاید این سیاست بتواند باعث ترغیب شدن خودروسازان به افزایش ظرفیت تولید و پاسخگویی به سمت تقاضای خودرو‌هایی که وجود دارد شود. 

 

گفتنی است؛ بر اساس آمار وزارت صمت، کل تولید خودرو‌های سواری در پنج ماهه نخست امسال ۳۵۳ هزار و ۵۴۴ دستگاه بود که توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است؛ تولید ایران خودرو کمتر از ۱۹۸ هزار دستگاه بوده و با افت هشت درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

 

سایپا با تولیدی حدود ۱۱۶ هزار دستگاهی، افت تولید ۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است؛ پارس خودرو هم کمتر از ۴۱ هزار دستگاه تولید داشته و ۱۹ درصد افت کرده است؛ این شرکت بیشترین درصد افت تولید را بین سه خودروساز اصلی در پنج ماهه امسال داشته است.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416