يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
طرح واردات بنزین سوپر توسط جایگاه‌های سوخت قابل اجراست؟
طرح واردات بنزین سوپر توسط جایگاه‌های سوخت قابل اجراست؟

کارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به نظام پرداخت یارانه سوخت در کشور، واردات بنزین سوپر توسط جایگاه‌های سوخت مشکلاتی به همراه دارد.

 

به گزارش اقتصادما ، مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: با توجه به ناترازی میان تولید و مصرف بنزین در کشور، تمرکز پالایشگاه‌های کشور بر تولید بنزین سوپر نیست و به همین علت، شاهد کمبود بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه‌های سوخت هستیم.

وی افزود: ایده‌ای برای حل این مشکل مطرح شده که دولت به جایگاه‌های سوخت اجازه بدهد بنزین سوپر را با قیمت جهانی وارد کنند و خودشان بدون دخالت دولت، بنزین سوپر وارداتی را به متقاضیان این سوخت، با قیمت جهانی بفروشند، اما فرض کنید یک جایگاه سوخت بنزین یارانه‌ای داخلی را با این بنزین سوپر وارداتی ترکیب کند، چگونه باید روی آن نظارت کرد؟

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: اختلاف قیمت بنزین سه هزار تومانی داخلی با بنزین سوپر وارداتی که ممکن است حتی تا ۳۰ هزار تومان وارد شود، آن قدر جذابیت دارد که برخی افراد چنین سوء استفاده‌هایی را انجام دهند. نمی‌توان فرض را بر این گرفت که هیچ فردی تخلفی انجام نمی‌دهد و باید همه جوانب را در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفت. 

وی همچنین گفت: نمی‌توان هر روز کیفیت بنزین سوپر همه جایگاه‌های کشور را آزمایش کرد که با بنزین یارانه‌ای ترکیب نشده باشد و اصلاً چنین ظرفیت عظیم نظارتی در کشور وجود ندارد؛ بنابراین، دولت ابتدا باید مشکل اختلاف قیمت فرآورده‌های داخلی و وارداتی را حل کند.

سعیدی بیان کرد: این مسئله به معنای افزایش شدید قیمت بنزین نیست؛ بلکه به معنای مدیریت صحیح یارانه‌ای است که دولت در این حوزه می‌پردازد. اگر دولت این یارانه را فقط به مصرف کننده نهایی بدهد، مشکلات کل زنجیره تأمین بنزین حل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید سهمیه مشخصی را در این حوزه مشخص کند و اگر کسی بیشتر از سهمیه مصرف کرد، باید قیمت واقعی را بپردازد. البته باید توجه کرد که هزینه واردات بنزین از بودجه عمومی همه مردم کشور تأمین می‌شود؛ بنابراین، در سهمیه بندی نیز، باید همه مردم را در نظر گرفت و عادلانه نیست که فقط به افرادی که خودرو دارند، سهمیه داده شود.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416