به گزارش اقتصادما به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ در ادامه نقل و انتقالات از طریق خط آهن هرات-خواف، محمولهای شامل ۱۳ واگن سویا از کشور ایران به ایستگاه روزنک ولایت هرات روانه شد.دفتر رسانهای مقام ولایت هرات عنوان کرده بود که ورود این محموله، نشاندهنده اهمیت و کارایی خط آهن خواف-هرات به عنوان یکی از شریانهای حیاتی تجارت در افغانستان است.خط آهن خواف-هرات که به تازگی به بهرهبرداری رسیده، روزانه صدها تُن کالا و مواد غذایی و غیرغذایی را به ولایت هرات منتقل میکند. این خط ریلی علاوه بر تسهیل واردات افغانستان، هزینهها را کاهش داده و روابط تجاری با کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان را گسترش میدهد.گفتنی است طی سه ماه جاری بیش از ۱۰ تُن کالا از طریق خط آهن هرات-خواف جابهجا شده است.در اوایل سال جدید نیز کریدور ریلی بینالمللی افغانستان-ایران-اروپا پس از سالها برنامهریزی و همکاری منطقهای، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این کریدور ۴۲۰۰ کیلومتری از شهر هرات در غرب افغانستان آغاز شده و پس از عبور از مشهد، تهران و تبریز در ایران، از طریق ترکیه به شبکه ریلی اروپا در بلغارستان میپیوندد.به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، این کریدور عبوری از مسیر ریلی خواف-هرات ثبات منطقهای را تقویت کرده و ایران را به قطب ترانزیت اوراسیا تبدیل میکند که نقش ایران را در معادلات ژئوپلیتیکی منطقهای و فرامنطقهای پررنگتر میکنددر گذشته ۳ محموله ترانزیتی شامل ۲ قطار سنگ تالک و ۱ قطار میوه خشک در سال های ۱۳۹۹ (نمادین برای افتتاحیه) و ۱۴۰۳ از طریق کریدور ریلی خواف-هرات به صورت تجاری به ترکیه ترانزیت شده بود.
راهآهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد. احداث خط ریلی خواف- هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده است و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است.با تکمیل و بهره برداری از این خط پیش بینی می شود سالانه ۳ میلیون تن صادرات و واردات کالا و یک میلیون وهفتصد هزار تن ترانزیت (گذر)در این مسیر انجام شود. همچنین افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور، انتقال ترافیک جادهای به ریل، انتقال موادخام معدنی از معادن خواف و سنگان به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق خاک ایران و آبهای جهانی از طریق بندر چابهار از دیگر مزیت های اقتصادی این مسیر ریلی است.حسن کریمنیا، کارشناس حملونقل و ترانزیت، بر این باور است که طرح راه آهن خواف-هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق-غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.این کارشناس افزود: افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط تجاری با سایر نقاط جهان برخوردار میشود.
به گزارش فارس؛ اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)، همچنین اتصال این کشور از طریق راهآهن ایران به کریدور بین المللی شمال-جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بینالمللی شرقی-غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و نیز اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بینالمللی طرح راه آهن خواف-هرات است.