به گزارش اقتصادما به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به سهم درصدی مسافر در برنامههای کلان کشور عنوان کرد که حمل بار اولویت اقتصادی و اجتماعی نسبت به حملونقل جادهای دارد و سهم ۹ درصدی موجود، طبق برنامه هفتم توسعه میبایست سهم بار ریلی به ۳۰ درصد افزایش یابد.ذاکری ضمن اشاره به لازم و ملزوم بودن توسعه و حملونقل عنوان کرد که براساس برنامههای توسعه پنجم و ششم، اتصال مراکز استان به راهآهن به منطور دستیابی به عدالت اجتماعی صورت گرفت که هماکنون در حال اتصال ۳ مرکز استان به ریل هستیم.معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که به واسطه قیمت سوخت پایین در کشور، حمل و نقل ریلی مزایای خود برای حمل بار را از دست داده است، در صورتی که مصرف سوخت آن حدود یکهفتم بخش جادهای است.وی مهمترین پروژه ریلی کشور را راهآهن چابهار-زاهدان عنوان کرد و از تلاش برای پایان روسازی و زیرسازی آن تا پایان ۱۴۰۴ خبر داد که انشاءالله بهرهبرداری آن ۱.۵ سال آینده محقق خواهد شد.با توجه به آن که بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و عمق بالاتر، رسوبگیری کمتر و هزینه نگهداری پایینتری دارد، میتوانیم بارهای مسیر چین و هند به افغانستان و کشورهای شمالی را از بندرعباس به این بندر بکشانیم که در طرح توسعه شرق کشور دیده شده است.ذاکری خط ریلی بعدی را راهآهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره معرفی کرد که اتصال حرمین را فراهم میکند و زائران کربلا، نجف، قم و مشهد را به یکدیگر میرساند.اولویت بعدی، اتصال به مبادی دریایی، بنادر و خطوط ریلی کشورهای همسایه است که جریان بار را به همراه دارد. وی همچنین از دوخطهسازی خطوط تکخطه موجود مانند سنگان خبر داد.
وی عنوان کرد که بندر کاسپین در سال گذشته به ریل متصل شده و هنوز اقدامات زیادی برای تجاریسازی در این مسیر وجود دارد.ذاکری در مورد فعال بودن کریدور شرق-غرب عنوان کرد که مشکلاتی در وان ترکیه به دلیل حضور دریاچه و مناطق کوهستانی وجود دارد و در طرح جایگزین به دنبال اتصال چشمه ثریا به قارص ترکیه هستیم که مطالعات آن در حال انجام است.وی با اشاره به فعال بودن مسیر افغانستان-ترکیه اعلام کرد که ماهی 10 هزار تن بار بین طرفین جابهجا میشود.ذاکری از پیگیری اتصال خطوط ریلی کشور به خسروی و پس خطوط ریلی عراق در کمیسیون مشترک ایران و عراق خبر داد.معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و اختلالات دریایی اظهار کرد که برآورد ما از اتصال روسیه، هند و جنوب شرق آسیا، حدود ۴۰ میلیون تن است.ذاکری ضمن اعلام هدفگذاری ۸ میلیون تنی حملونقل بینالمللی راهآهن عنوان کرد که این میزان نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش دارد.وی محقق شدن این ۸ میلیون تن را از طریق گوناگون از جمله ۷۰۰ هزار تن از سمت آذربایجان با کمک حملونقل ترکیبی ریل و جاده و ۲۰۰ هزار تن گوگرد ترکمنستان به سمت آبهای آزاد خبر داد.
مدیرعامل راهآهن گفت که سرمایهگذاری بخش خصوصی در زیرساختها جذاب نیست و به دنبال آن هستیم که سرمایه بخش خصوصی را به سمت تامین ناوگان ریلی ببریم.ذاکری راهآهن برقی تهران-مشهد را یکی از مهمترین پروژههای ده سال گذشته نامید که دو بار قرارداد آن لغو شده و عنوان کرد که الان در حال مذاکره با چین هستیم
- هشدار نارنجی برای شمال غرب کشور
- پایان عملیات مینروبی راهآهن شلمچه - بصره تا ۱۰ روز دیگر
- ورود موج جدید باد و بارش های رگباری به کشور از فردا
- برخورد با افزایش غیرمنطقی نرخ بلیت پرواز
- پیشبینی رگبار باران و وزش باد شدید در نیمی از کشور
- برخی آمار نهضت مسکن خلاف واقع بود/۶۱ هزار واحد در مرحله نازک کاری