به گزارش اقتصادما،بابک صدرایی، کارشناس و فعال صنعت خودرو، ریشه ناترازی بنزین و آلودگی هوا در کشور را حاصل همزمان چند عامل میداند؛ از سن بالای ناوگان و خودروهای فرسوده گرفته تا مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی، ضعف فرهنگ مصرف و نبود همپوشانی مؤثر میان حملونقل عمومی و شخصی. به گفته او، با وجود تعداد کمتر خودرو نسبت به کشورهایی مانند بریتانیا، مصرف بنزین در ایران چند برابر آنهاست؛ موضوعی که نشان میدهد مسئله، صرفاً به تعداد خودروها محدود نمیشود.
صدرایی معتقد است صنعت خودرو در سطح جهانی به نقطهای رسیده که نه میتواند صرفاً بر خودروهای بنزینی تکیه کند و نه امکان گذار سریع به خودروهای تمامبرقی وجود دارد. از نگاه او، خودروهای هیبریدی و پلاگینهیبریدی بهترین گزینه دوره گذار هستند؛ راهحلی میانی که میتواند با هزینه کمتر، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را تا زمان آمادهشدن زیرساختهای برقی ممکن کند.
این کارشناس هشدار میدهد اگر کشور به سمت توسعه هیبرید حرکت نکند، در چند سال آینده مصرف سوخت دستکم 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت. ورود سالانه بیش از یک میلیون خودروی جدید و افزایش سن ناوگان موجود، ناترازی بنزین را تشدید میکند و کشور را با بحران جدی انرژی مواجه خواهد ساخت.
به گفته صدرایی، دولت با سیاستهای تشویقی هدفمند از کاهش تعرفه و عوارض و ارائه تسهیلات اقساطی گرفته تا افزایش تنوع محصولات و فرهنگسازی عمومی میتواند مردم را به خرید و استفاده از خودروهای هیبریدی ترغیب کند.
صدرایی همچنین حرکت شتابزده به سمت خودروهای برقی را در شرایط فعلی غیرواقعبینانه میداند و میگوید نبود زیرساخت شارژ و ناترازی برق، خودروهای برقی را به کالایی لوکس تبدیل کرده که اثر محسوسی بر کاهش آلودگی ندارد. از نگاه او، توسعه هیبرید باید بهعنوان یک پروژه ملی و مبتنی بر محاسبه هزینه–فایده دنبال شود.
این کارشناس نقش دولت، خودروساز و مردم را یک زنجیره بههمپیوسته میداند. دولت باید بستر و مشوقها را فراهم کند، خودروساز مسیر را عملیاتی کند و مردم در این چارچوب همراه شوند. به باور او، بدون این هماهنگی، کاهش مصرف سوخت در حد شعار باقی خواهد ماند.
- تدوین سیاست صنعتی؛ پیش نیاز رشد تولید در ایران
- میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد
- واردات با مشارکت ایرانیان مقیم خارج، نسخه دولت برای تنظیم بازار خودرو
- اقتصاددانها علت اصلی نوسانات اخیر دلار را تشریح کردند
- گرانی و کمفروشی نان همچنان ادامه دارد؛ راهکار چیست؟
- نصف معادن خراسان غیرفعالاند/ماشین آلات و تجهیزات عامل اصلی رکود معادن