شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
آغاز دوباره تحقیق و تفحص مجلس از ایران خودرو
آغاز دوباره تحقیق و تفحص مجلس از ایران خودرو

رئیس و دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظرات موافق و مخالف خود را درباره تحقیق و تفحص دوباره از ایران خودرو مطرح کردند.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از ایلنا، هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کردند که این موضوع هنوز به کمیسیون یادشده ارجاع نشده با این حال در میان اعضای کمیسیون نیز نظرات مختلفی درباره ضرورت داشتن یا نداشتن این امر وجود دارد.

در تحقیق و تفحص نباید به دنبال مچ‌گیری بود

رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در این باره به خبرنگار ایلنا توضیح داد: در دوره دهم مجلس هم تحقیق و تفحص از عملکرد ایران خودرو صورت گرفت و نقاط ضعف این شرکت و ایرادات آن شناسایی و راه‌حل‌های مناسبی هم برای برون‌رفت از شرایط اتخاذ شد.

وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص ایران خودرو در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم قرائت شد و ایراداتی که سبب شد این صنعت آنچنان که باید رضایت مصرف‌کننده را فراهم نکند مطرح شد، این گزارش حاصل هزاران ساعت کار کارشناسی بود که در اختیار خودروسازان قرار داده شد البته بررسی اینکه تا چه میزان به آنچه به آنها عرضه شد عمل کردند جای خود دارد.

علیزاده تصریح کرد: در تحقیق و تفحص نباید به دنبال مچ‌گیری بود بلکه باید نقاط ضعف شناسایی و برای حل آنها راهکار ارائه شود بنابراین اگر با این رویکرد صورت بگیرد خیلی هم خوب است.  

دلایل کافی برای تحقیق و تفحص وجود دارد  

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون در گفت‌وگو با ایلنا نارضایتی عمومی که نسبت به کیفیت، قیمت و عرضه محصولات ایران خودرو وجود دارد را دلیل کافی برای ورود مجلس به موضوع تحقیق و تفحص اعلام کرد و گفت: موضوع عجیبی نیست، صنعت خودروی کشور و در زیرمجموعه آن ایران خودرو در شرایط زیاندهی قرار دارند، همچنین انحصاری بودن این شرکت و دستوری بودن قیمت محصولات آن دو موضوع عجیب است و انجام یک تحقیق و تفحص را می‌طلبد.

وی افزود: صنعت خودرو امروز نیاز به اعمال بسته‌‌ای از سیاست‌های نو دارد از جمله اینها سیاست‌های ضدانحصاری، فناوری‌مدار و مبتنی بر تقویت خدمات پس از فروش و پس از اینها خصوصی‌سازی صنعت است.

تحقیق و تفحص را نباید لوث کرد

بهنام رضوانی، دیگر نماینده عضو کمیسیون صنایع و معدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از مخالفت خود با تحقیق و تفحص گفت و اظهار کرد: تحقیق و تفحص را نباید لوث کرد و باید مستنداتی باشد که نیاز به تحقیق و تفحص را توجیه کند، ضمن اینکه تحقیق و تفحص نباید در اولویت باشد بلکه به عنوان گزینه نهایی مطرح می‌شود زیرا انجام آن نیاز به یک پروسه قانونی وقت‌گیر دارد.

وی تصریح کرد: در موضوع ایران خودرو مساله کشف نشده‌ای وجود ندارد که با این کار شناسایی شود، به نظر من امروز گره کور ایران خودرو قیمت‌گذاری محصولات آن است؛ ایران خودرو ادعا دارد که با قیمت‌های کنونی متضرر است اما وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ادعای ایران خودرو پاسخی نداده‌اند.

رضوانی تاکید کرد: تحقیق و تفحص زمانی ضرورت دارد که این گمان برده شود در مجموعه‌ای تخلفات گوناگون صورت گرفته است. آنچه امروز ضرورت دارد تعیین تکلیف قیمت محصولات ایران خودرو توسط سه مجموعه یادشده دولتی است. اکنون نمی‌توان تشخیص داد ادعای ایران خودرو درست است یا آنانی که قیمت‌های دستوری برای محصولات این شرکت تعیین می‌کنند.

وی یادآور شد: تحقیق و تفحص در مجلس دهم هم انجام شد وقتی در آن زمان نتیجه نداد، پس تکرار آن چه لزومی دارد؟

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416