شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
ممنوعیت واردات برنج موجب گرانی در بازار می‌شود؟
ممنوعیت واردات برنج موجب گرانی در بازار می‌شود؟

واردات برنج به کشور از ۳۱ تیر به مدت ۴ ماه ممنوع است که به اعتقاد مسوولان و کارشناسان این بخش همین امر موجب افزایش قیمت برنج در بازار خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که با برداشته شدن ممنوعیت‌ها قیمت‌ها در بازار متعادل شود.

 

به گزارش اقتصادما به نقل از ایسنا،  برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان غذای اصلی وابسته هستند. ایران سالانه بیش از ۲ میلیون تن برنج تولید می‌کند که بیشترین برنج تولید شده مربوط به دو استان مازندران و گیلان است. تابستان آغاز فصل برداشت برنج است و در انواع مختلف برنج، این زمان برداشت متفاوت است و در نقاط متفاوت این بازه زمانی می‌تواند اختلاف یکی دو هفته‌ای داشته باشد.

به گفته برخی مسئولین و کارشناسان، نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید برنج و محصولاتی که وارد کارخانه می‌شود و برنج شالی‌هایی که برداشت می‌شود در فصل زراعی جدید داریم و در این خصوص مسیح کشاورز - دبیر انجمن واردکنندگان برنج - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده است که هیچ ذخیره‌ برنج ایرانی در انبارهای کشور نداریم. در سال ۱۴۰۲ بخش خصوصی به مسئله ورود کرد و به امید اینکه هم برنج با قیمت مناسبی به دست خریدار برسد و هم کشاورز دچار ورشکستگی نشود، محصولات را خریداری کرد اما در سال جاری مسئله متفاوت‌تر است. امسال هر محصولی که وارد بازار می‌شود، هنوز شرکت‌های بزرگ برای خرید اقدام نکرده‌اند و علت آن نیز این است که دولت قرار بود مشوق‌هایی دهد و متاسفانه این کار را نکرد و شرکت‌های بزرگ نیز تمایلی ندارند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه برداشت و خرید و فروش برنج به‌صورت سنتی انجام می‌شود، ادامه داد: این شیوه قطعا هم گرانی و هم رکود را به همراه خواهد داشت چراکه قدرت خرید برنج ایرانی وجود ندارد و نیاز است که بخش‌ خصوصی قدرتمند که فروشگاه زنجیره‌ای نیز دارد به قضیه ورود، برنج را خریداری و به بازار عرضه کند. بارها این نظرات را به صورت رسمی نیز به دولت اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: طی سال ۱۳۹۰ در مقطعی ایجاد شد که دولت میزان زیادی برنج وارد کرد و سپس اعلام کردند که برای حمایت از تولید باید ممنوعیت واردات را اعمال کنیم و این مسئله تبدیل به قانون شد. در سال جاری نیز این قانون در حال اجرایی است. مشکلی که وجود دارد و آن را گوشزد کردیم این بود که اگر در سال ۱۴۰۲ ممنوعیت واردات مقرر شد به این دلیل بود که در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و اگر یک میلون و ۲۰۰ هزار تن مصرف شده باشد، حدود ۲۰۰ هزار تن باقی مانده به سال ۱۴۰۲ منتقل شده است و نگرانی وجود نداشت.

کشاورز ادامه داد: حدود ۴۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ و قبل از دوره ممنوعیت و در سال جاری نیز به همین میزان برنج وارد شد اما با این تفاوت که از سال ۱۴۰۱ ذخیره‌ای وجود داشت که نگرانی بازار را رفع می‌کرد ولی در سال جاری هیچ ذخیره‌ای وجود ندارد. واردکنندگان طی مرداد و شهریور، حتی یک کیلو برنج نیز برای عرضه نداشتند و درسطح عرضه کشور کمبود برنج وجود خواهد داشت که منجر به گرانی و گران‌فروشی می‌شود.

در همین خصوص نیز با رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی گفت‌وگویی شد که این ممنوعیت واردات برنج موجب کمبود برنج در بازار و گرانی شده است.

رضا کنگری-رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی- نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه به دلیل ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برنج ایرانی قیمت‌ها افزایشی شده است، اظهار کرد: قیمت عمده فروشی برنج پاکستانی از ۳۷ هزار تومان به ۵۷ هزار تومان افزایش یافته است. به دلیل اینکه در فصل برداشت برنج ایرانی قرار داریم، طبق سیاست‌های دولت واردات برنج ممنوع است در حالی که بار توزیع نمی‌شود، کمبود در بازار هر روزه بیشتر احساس می‌شود و این کمبود می‌تواند موجب نوسانات قیمت شود.

وی در پایان افزود: طبق پیگیری‌های انجام شده، حدود ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در گمرک داریم ولی به دلیل برداشت برنج ایرانی، از گمرک ترخیص نمی‌شود و به دلیل اینکه عرضه نسبت به تقاضای برنج خارجی کمتر است، افزایش قیمت رخ داده است.

اشتراک گذاری:

تبلیغات شما با ما

0996-6264416